Site Name and slogan Site Name and slogan




МЛАДЕЖКИ КЛУБ „КАЛЕЙДОСКОП”
В СОУ”СВ.СВ.КИРИЛ И МЕТОДИЙ” – САМУИЛ, общ.САМУИЛ

Идеята за изграждане на младежко формирование в училището се ражда спонтанно като закономерен отговор на динамично протичащите демократични процеси в обществения живот в началото на 90-те години на отминалия век. Новата жизнена среда изисква нови ценности и норми, съвременно осмисляне и интерпретиране на социалните, демократизиращите се реалности. В този контекст обучителните практики с цел повишаване компетентността сред подрастващите в цялото й многообразие постулира рационално знание и стратегии за осъществяване ролята на младите хора като граждани. Във фокуса на дейностите на клуба от неговото създаване през далечната дата 13.V. 1995 год. се вписват формиране на основополагащи норми и базисни умения за активна социализация, ефективно общуване, гражданска ангажираност, самостоятелност, активност, рефлексия и ориентация в социалния живот. Формирането на универсални човешки добродетели се явява основополагаща цел при реализирането на цялостната дейност на клуба. През годините в съответствие с визията за мястото, ролята и статута в училищното образователно пространство, младежкия клуб е осъществявал дейности, адекватни на социалните промени, глобалните предизвикателства на променящия се свят и представите за общност и единство в многообразието. Всяка една инициатива е позитивирала конкретна насоченост, осмисляно възприемане, осъзнато формиране и утвърждаване на система от взаимосвързани ценности и утвърждаване на глобална перспектива, разширяване личностния общокултурен потенциал. През времето на своето съществуване в младежката група се формират поведенчески модели за съпричастност и социална ангажираност, сътрудничество и взаимно подпомагане. Утвърждава се равнопоставеността, екипна ефективна дейност, култура на диалога и общуването. Организационно младежкото формирование укрепва, трупа се опит за работа в общност, нагласи и компетентности за обсъждане, вземане на решения и отговорност. При спазване на демократични процедури се осъществява през отминалите години избор на ръководства. От кратката хронологична справка става известно, че пръв получава водеща роля и доверието на учредителите през 1995 г. – Сами Ариф Сали от VІІІ кл. Възприета е идеята за набиране на членски внос, като правото на ковчежник се гласува на Несрин Рахми Ахмед – Х кл. За летописец е избрана Гюлсерен Реджеб Бейтула - Х кл. Функциите на организационен ръководител, консултант, сътрудник в отделни моменти на арбитър действащ в плуралистична нетрадиционна обстановка, приема отговорно работата преподавателката по изобразително изкуство е рано напусналата ни Диана Велизарова. По своя социокултурен, тематичен характер, дейностите в клуба пряко кореспондират с наименованието му – „Калейдоскоп”. Множество, широк кръг от инициативи, задоволяващи интелектуални, културно-образователни, естетически, емоционално личностни интереси. Във впечатляващо мащабно събитие се превръща проведената анкета с представители на гражданското общество. Известни интелектуалци, педагози, творци, спортисти определят десетте най-велики личности и значими събития на ХХ век. На прага на третото хилядолетие учениците от младежката общност обработиха анкетните материали и обявиха резултатите като с фотуси и илюстрации онагледиха данните чрез малка училищна експозиция. След всеки випуск се допълва и обогатява летописната страница на клуба. Взаимодейства се интерактивно, дават се реални възможности за съпреживяване, диалог и вземане на конкретни решения. Формират се стратегии за поведение. Разглеждат се актуални казуси от ежедневието. Обсъждат се проблеми на младежта. Значима проява е отбелязването на 150 годишнината от рождението на Иван Вазов. В три тематично обособени етапа, четири отбора се състезават демонстрирайки знания, ангажираност и творческо преосмисляне златната съкровищница на патриарха на българската книжнина. Илюстрация за многопосочните идеи, намерили своята реализация се съдържа в летописната книга на клуба. Чести гости са видните разградски поети – Павлина Стаменова, Донка Василева, Пламен Панчев, Иван Дойнов, журналистката Благовеста Борисова, директора на окръжната библиотека в Разград – Мирослава Кацарова. Свои изследователски разработки, свързани с валиологията и произхода на имената представиха членове на клуба – годината е 2001. Демонстрирайки собствено мнение и гледни точки младите хора поставиха свой щрих към портрета на Алеко Константинов и колорита на безсмъртния му герой Бай Ганьо. От интересен ъгъл се обсъжда фолклора и фолклорните носии за различните етноси. Дискутират се взаимозависимости в човешките взаимоотношения. Демонстрират се автентични, личностни нагласи, толерантно отговорно поведение по отношение на етносното, религиозното, езиковото и етнокултурно многообразие присъщо за демократичното общество. Гост на проявата е известната певица, изпълнителна на народни песни, солистка на танцов капански ансамбъл – Станка Якимова. С впечатляваща емоционалност се възприема изящността и красотата в едно творчество, сътворено от несравнимия талант на тийнейджърката и завършен творец – Петя Дубарова. Емоционално разпознаване и възприемане творческия път на една звезда, озарила поетичния небосклон и угаснала в мрака отвъд хоризонта. Не достигнала, не докоснала своя зенит. Тема разглеждана в клуба – заредила с непозната сила сетивата. Срещите с изящното изкуство на изтъкнатия разградски художник – Васил Карадимов, докосвани до багрите на неговите платна втъкали времето и пространството в конкретна идея винаги са създавали настроения, емоционално удовлетвореност, афинитет към красотата и осмислянето й в общожитейски план. Нижат се годините, поколенческият кръговрат донася нови, различни млади лица със свой облик, темперамент и емоции. Всеки привнася своя частица в пъстроцветната мозайка на събитийността, изпълваща с виталност младежката група. Със силата на младежкото дръзновение то укрепва, отстоява своята значимост в малкото общество – училището. С прагматична предопределеност се усвояват универсалните човешки ценности. Идеите на хуманизма и демокрацията са база за свободно личностно развитие, ангажирано, проблемно, дискусионно и толерантно се интерпретира спецификата на социото.